
26.02.2025.
Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs (LU ETZF SIIC) aicina dabaszinātņu un matemātikas jomu skolotājus piedalīties publiskā lekcijā "Kā mainās siltumnīcefekta gāzu emisijas no sauszemes ekosistēmām?"
Tartu Universitātes profesora Ülo Mander lekcija "Kā mainās siltumnīcefekta gāzu emisijas no sauszemes ekosistēmām?" notiks 2025. gada 6. martā, no plkst. 14:00 līdz 15:00 Zoom platformā.
Saite darbam: https://us02web.zoom.us/j/83226459974.
Lekcijas anotācija:
Izmaiņas zemes izmantošanā, materiālu apritē un dabisko ekosistēmu enerģijas līdzsvarā ir kļuvušas par iemeslu globālās temperatūras izmaiņām. Pētījumi uzrāda to, ka bruto CO2 emisijas no sauszemes ekosistēmām ir lielākas nekā emisijas no fosilā kurināmā sadedzināšanas. Pēdējos gados dabiskās ekosistēmas arvien vairāk emitē ne tikai CO2, bet arī citas siltumnīcas efekta gāzes (SEG) - metānu (CH4) un slāpekļa oksīdu (N2O), tādējādi sauszemes ekosistēmu SEG bilances izmaiņas būtiski ietekmēt kopējo SEG bilanci (pat vairāk nekā fosilā kurināmā izmantošanas ierobežojumi). Lai gan fosilā kurināmā izmantošanas ierobežošana, protams, joprojām ir ļoti svarīga siltumnīcefekta gāzu emisiju novēršanai, ir nepieciešams pievērsties gan dabisko, gan cilvēka ietekmēto ekosistēmu problēmām. Šajā lekcijā uzmanība tiks pievērsta galvenajiem procesiem, kas saistīti ar SEG emisijām no sauszemes ekosistēmām, analizējot to mazināšanas un pielāgošanas iespējas. Galvenā uzmanība tiks pievērsta mitrājiem, īpaši kūdrājiem.
Darba valoda: angļu
Publiskā lekcija tiek rīkota Erasmus+ programmas projekta "acaSTEMy - transnacionālas STEM skolotāju akadēmijas" ietvaros. Šī projektā ietvaros LU ETZF SIIC sadarbojas ar partneruniversitātēm Igaunijā, Somijā, Vācijā, Ungārijā, Turcijā, Horvātijā un Portugālē.

11.11.2024.
No 8. līdz 10. oktobrim Splitas Universitātes Humanitāro un sociālo zinātņu fakultātē notika otrā Erasmus+ projekta “Transnacionāla STEM skolotāju akadēmija acaSTEMY” tikšanās.
Trīs produktīvās dienās projekta partneri apsprieda progresu, kas panākts visās sešās projekta darba pakās. Projekta partneri no Latvijas, Igaunijas, Somijas, Horvātijas, Vācijas, Turcijas, Portugāles un Ungārijas apokopoja katrā valstī veiktos STEM skolotāju aptauju rezultātus, kuros kopumā piedalījās gandrīz 900 skolotāju no šīm astoņām valstīm. Balstoties uz sākotnēji iegūtajiem rezultātiem tiek izstrādāts sešu STEM skolotāju profesionālās pilnveides moduļu piedāvājums, kas tiks publiskots tuvākajos mēnešos. Sākotnējā aptaujā iegūto datu analīze tiks izmantota arī turpmākajai projekta aktivitāšu plānošanai un rezultātu, piemēram, pētniecisko publikāciju un prezentāciju, sagatavošanai.
Otrs svarīgākais sanāksmes temats bija 6 profesionālās pilnveides moduļu, 4 mikroapliecinājumu (angliski micro credentials) un mācību materiālu izstrāde. Projekta partneri precizēja profesionālās pilnveides moduļu un mikroapliecinājumu saturu un saskaņoja tos ar projekta vispārējiem mērķiem. Šie piedāvājumi aptvers dažādus svarīgus tematus, piemēram, zaļā kursa integrēšanu STEM izglītībā un STEM skolotāju caurviju prasmju attīstīšanu. Tāpat projekta partneri analizēja labo praksi STEM mācīšanā augstāk minētajās astoņās Eiropas valstīs. Izmantojot šo informāciju, tiks izstrādāta visaptveroša rokasgrāmatas STEM skolotājiem, kurā tiks sniegti norādījumi par efektīvu STEM mācīšanu, kas būs saskaņoti ar izveidotajiem profesionālās pilnveides moduļiem.
Visbeidzot, projekta partneri apsprieda dažādu darbsemināru, mācību kursu un semināru, kas tiks rīkoti projekta laikā, struktūras un satura precizēšanu. Tika apspriesti arī plāni par skolotāju savstarpējās ēnošanas iespējām, kā arī par atbalstu studentiem, kuri gatavojas sākt darbu STEM mācīšanā, tādējādi, nodrošinot, ka projekta rezultāti ilustrē praktisku mācību pieredzi.
Sīkāka informācija pieejama projekta mājaslapā https://www.acastemy.eu/.