
12.02.2025.
Bozenē-Bolcāno, NOI Techpark, kur atrodas Brīvās Bozenes-Bolcāno Universitātes jaunā Inženierzinātņu fakultāte, no 3. līdz 8. februārim notika 14. Eiropas Matemātikas izglītības pētniecības biedrības kongress, kura ietvaros tika organizēta arī jauno pētnieku diena. Kongresā piedalījās 848 dalībnieki no 50 valstīm. Jauno pētnieku diena bija lieliska iespēja satikt doktorantūras studentus no dažādām Eiropas pasaules valstīm. Studentiem tika organizētas izglītojošas darbnīcas, kas bija vērtīga pieredze un atbalsts turpmākajam studiju darbam.
Valsts pētījuma programmas projekta "Individualizēta un personalizēta atbalsta sistēma skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai" ietvaros LU EZTF SIIC kolēģes: Ilze France (vadošā pētniece) un Marta Mikīte (zinātniskā asistente) piedalījās Eiropas Matemātikas izglītības pētniecības biedrības kongresā (CERME).
Konferencē LU EZTF SIIC zinātniskā asistente Marta Mikīte prezentēja pētījumu par punktu piešķiršanas shēmu, vērtējot skolēnu atbildes kompleksos uzdevumos, pieļaujot iespēju vienu skolēna atbildi novērtēt izmantojot vairākus indikatorus. Izmantojot Raša analīzi tika noteikts, ka šāda punktu piešķiršanas shēma ir pieļaujama un tās izmantošana nodrošina detalizētāku informāciju par skolēnu sniegumu vērtēšanas darbā. Tas ir būtiski plānojot iespējami individualizētu atbalstu skolēnam.
LU EZTF SIIC vadošā pētniece Ilze France prezentēja pētījumu “Matemātikas skolotāju vajadzību identificēšana jauno matemātikas izglītības mērķu ieviešanas laikā”. Pētījuma rezultāti rāda, ka matemātikas mācīšana novērotajās stundās, attiecībā uz skolēnu izpratnes veicināšanu, ir dažāda. Lai gan skolotāji demonstrē prasmes tādās jomās kā mācību satura skaidrība un stundu dizains, ir nepieciešami uzlabojumi skolēnu kognitīvās aktivizācijas un metakognīcijas veicināšanā. Novērotās atšķirības mācīšanas sniegumā dažādos klašu līmeņos parāda to, ka ir nepieciešama dažāda veida profesionālā pilnveide un atbalsts skolotājiem. Skolotājiem ir nepieciešams metodoloģiskais atbalsts, bet profesionālā pilnveide ne vienmēr notiek izprotot skolotāju vajadzības. Tādejādi, dažādiem mācīšanas profiliem ir atšķirīgas profesionālās pilnveides vajadzības.
07.02.2025.
Uzsākta 3. un 4.darbību īstenošana, darbu aktīvi uzsākusi sadarbības partneris Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 2024.gada oktobrī sekmīgi tika aizstāvēts Kārļa Greitāna promocijas darbs “Dabaszinātņu skolotāju profesionālā pilnveide prakses pārmaiņām”. Notika sagatavošanās konferencei Itālijā, kas notiek 2025.gada februārī, tajā piedalās Ilze France un Marta Mikīte.
1.darbība - Konceptuālā modeļa un aprakstoša ietvara izstrāde daudzpakāpju atbalsta sistēmas modelim.
Pabeigts darbs pie literatūras apskata par tekstpratību no dažādām perspektīvām, t.sk., iekļaujošo izglītību, diferencētu apmācību un dažādu skolēnu specifiskajām vajadzībām (Marten & Martena, 2024). Apkopota gadījumu izpēte, lai noteiktu labāko praksi, stratēģijas un reālus piemērus iekļaujošas izglītības un diferencētas apmācības īstenošanai, t.sk. sadarbībā ar Dr. Ilonu Brūveris. Identificētas un apkopotas to pedagogu īpašās vajadzības, kuri strādā etniski un lingvistiski atšķirīgās klasēs. Apkopoti ekspertu diskusiju rezultāti par dažādu mācīšanas un mācīšanās stratēģijas efektivitāti dažādās klases. Uzsākta atbalsta sistēmas konceptuālā ietvara/modeļa izstrāde skolotājiem, skolu vadītājiem un profesionālās pilnveides vadītājiem, izvērtējot izpētes posmā apkopotos rezultātus. Piesaistīta Dr. Psych. Baiba Martinsone izstrādātā modeļa precizēšanai.
2.darbība - Skolēnu mācīšanās progresa diagnostikas rīka izstrāde.
Ekspertu grupas ir precizējušas ietvarus katrai no fundamentālajām pratībām (rēķinpratība, tekstpratība un dabaszinātniskā pratība), lai būtu iespējams veikt snieguma diagnostisko vērtēšanu un identificētu mācīšanās vajadzības.
Ir veikta esošās situācijas analīze un aprakstīti mācīšanās mērķi matemātiskās un dabaszinātniskās pratības apguvei 1.-6.klašu posmā.
Precizēti tekstpratības un rēķinpratības konstrukti un izstrādāti ietvari uzdevumu klasifikācijai. Izplānota divu līmeņu vērtēšanas struktūra, lai vērtēšanas rezultāti ļautu plānot atbalstu dažādos izglītības sistēmas līmeņos.
Ir uzsākta vērtēšanas uzdevumu piemēru izstrāde diagnosticēšanas vajadzībām attiecībā uz tekstpratību un rēķinpratību.
Veikta digitālo tiešsaistes vērtēšanas sistēmu izpēte un izvēlēta TAO assessment bezmaksas versijua, kura pielāgota atbilstoši projekta vajadzībām un pieejama saitē: pratibutesti.lv
3.darbība – Caurviju prasmju un trīs fundamentālo pratību mācīšanas un mācīšanās trajektoriju izstrāde un pilotēšana.
Uzsākta tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinību mācīšanas trajektoriju izstrāde, balstoties uz dabaszinības, latviešu valodas un matemātikas priekšmetu programmu sasniedzamajiem rezultātiem, stundu vērojumos konstatēto un skolotāju-ekspertu darba grupu rezultātiem.
4.darbība – Profesionālās pilnveides risinājumu izstrāde un pilotēšana caurviju prasmju un trīs fundamentālo pratību mācīšanās atbalstam.
2024. gada oktobrī projekta ietvaros sekmīgi aizstāvēts Kārļa Greitāna promocijas darbs “Dabaszinātņu skolotāju profesionālā pilnveide prakses pārmaiņām”. Šajā promocijas darbā operacionalizētas efektīvas (tādas, kuras panāk pārmaiņas mācīšanas praksē) skolotāju profesionālās pilnveides pazīmes, piedāvāts efektīvas skolotāju profesionālās pilnveides modelis. Balstoties uz promocijas darbā izveidotajiem praktiskajiem rīkiem un formulētajām teorētiskajām atziņām tālākajā projekta gaitā tiks veidoti atbilstoši profesionālās pilnveides risinājumi, kurus varēs izmantot dažādos kontekstos (tekstpratība, rēķinpratība).
Uzsākta zinātniskās literatūras analīze par caurviju prasmju un trīs fundamentālo pratību mācīšanas iespējām, ņemot vērā iekļaujošas vajadzības. Apkopoti pētījumos balstīti labās prakses piemēri, kurus paredzēts izmantot veidojot profesionālās pilnveides risinājumu saturu.
Uzsākta stundu vērošana, lai identificētu pieredzē balstītus labās prakses piemērus profesionālas pilnveides risinājumu satura izstrādei.
04.09.2024.
Projekta īstenošanas pirmajā pusgadā veikts apjomīgs literatūras apskats, iepazīstot pētījumus par iekļaujošo izglītību, diferencētu apmācību un dažādu skolēnu specifiskajām vajadzībām. Tika noorganizēta ekspertu diskusija, iesaistot pētniekus, kā arī ekspertus no VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla ar mērķi apkopot atziņas par izaicinājumiem dažādās skolēnu vecuma grupās. Tika veikta esošās situācijas analīze – esošā valsts līmeņa prakse 3. un 6.klases diagnosticējošo darbu, 9.klases eksāmenu īstenošanā, plānotā monitoringa sistēma, mācību satura dokumenti lasītprasmes, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai.
1.darbība - Konceptuālā modeļa un aprakstoša ietvara izstrāde daudzpakāpju atbalsta sistēmas modelim.
Uzsākts visaptverošs literatūras apskats, pārbaudot pētījumus par iekļaujošo izglītību, diferencētu apmācību un dažādu skolēnu specifiskajām vajadzībām; tiek veikta gadījumu izpētes analīze, lai noteiktu labāko praksi, stratēģijas un reālus piemērus iekļaujošas izglītības un diferencētas apmācības īstenošanai, t.sk. sadarbībā ar Dr. Ilonu Brūveris no projekta starptautiskās konsultatīvās padomes. Tiek noteiktas to pedagogu īpašās vajadzības, kuri strādā etniski un lingvistiski atšķirīgās klasēs. Iesaistot gan pētniekus, gan ekspertus no VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla, noorganizētas ekspertu diskusijas, t.sk. sadarbībā ar Dr. Psych. Baibu Martinsoni, lai apkopotu redzējumus par izaicinājumiem dažādās klasēs, meklētu atbildes uz pētījuma jautājumiem - kādas ir dažādu izglītojamo īpašās izglītības vajadzības; - kādas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas ir izrādījušās efektīvas dažādās klasēs.
2.darbība - Skolēnu mācīšanās progresa diagnostikas rīka izstrāde.
Veikta esošās situācijas analīze – valsts līmeņa prakse 3. un 6.klases diagnosticējošo darbu, 9.klases eksāmenu īstenošanā, plānotā monitoringa sistēma, mācību satura dokumenti lasītprasmes, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai. Ir uzsākts darbs pie padziļinātas izpratnes veidošanas par esošajiem pētījumiem, teorijām un paraugpraksi saistībā ar fundamentālo pratību (tekstpratība, rēķinpratība un dabaszinātniskā pratība), kā arī caurviju prasmju novērtēšanu - tiek veikta pasaules labā prakses izpēte, analizējot citu valstu mācību dokumentus un vērtēšanas praksi.
Ekspertu grupas ir izveidojušas sākotnējo ietvaru katrai no fundamentālajām pratībām, lai būtu iespējams veikt snieguma diagnostisko vērtēšanu, lai identificētu mācīšanās vajadzības; ir radīta sākotnējā versija konstruktam, lai diagnosticētu skolēnu sniegumu mācīšanās vajadzību noteikšanai un mācīšanas un mācīšanās trajektoriju izveidei.
Ir veikta esošās situācijas analīze un aprakstīti mācīšanās mērķi tekstpratības apguvei 1.-6.klašu posmā; izstrādes procesā ir mācīšanās mērķu izstrāde matemātiskās un dabaszinātniskās pratības apguvei 1.-6.klašu posmā. Ir uzsākta piemēru izstrāde diagnosticēšanas vajadzībām attiecībā uz tekstpratību un rēķinpratību.
5.darbība – Projekta rezultātu ietekme un izplatīšana.
2024. gada 7. maijā notika ekspertu diskusija par skolotāju specifiskajām vajadzībām, strādājot etniski un lingvistiski atšķirīgās klasēs.