|
Krustleņķi un blakusleņķi
Ieteikumi skolotājam
Iepazīstoties ar leņķiem, kas veidojas, krustojoties divām taisnēm, skolēni pirmo reizi iepazīstas ar teorēmām. Nebūtu ieteicams kā pirmo pierādījumu demonstrēt blakusleņķu īpašības pierādījumu, jo šī īpašība skolēnam šķitīs acīmredzama.
Ieteicams ar šīs pirmās teorēmas piemēru parādīt teorēmas uzbūvi (nosacījumi, secinājumi), bet kā pirmo pierādījumu varētu aplūkot krustleņķu īpašības pierādījumu. Pierādot pirmo teorēmu, būtu pilnīgi pietiekami, ja skolēni to veiktu, formulējot secinājumus skolotāja vadībā. Skolotājam jāapzinās, ka ne visi skolēni varēs uzreiz izprast atšķirības starp apgalvojuma daļām – nosacījumu un secinājumu. Šī jautājuma apguve tiks nostiprināta turpmākajā ģeometrijas kursā.
Aplūkojot divas perpendikulāras taisnes, skolēniem jāsaprot, ka tas ir divu krustisku taišņu speciāls gadījums. Skolēni iemācās caur doto punktu novilkt dotajai taisnei perpendikulāru taisni, izmantojot uzstūri vai transportieri un lineālu. Skolēni būtu jāmudina saskatīt apkārtnē perpendikulāru taišņu piemērus un meklēt tās dzīves situācijas, kurās svarīgi prast novilkt perpendikulāras taisnes, piemēram, veicot remontu dzīvoklī vai iekārtojot dārzu. |
|