MATEMĀTIKA
7. klase 4. temats Ievads kombinatorikā un varbūtību teorijā

Saskaitīšanas likums un reizināšanas likums
Ieteikumi skolotājam

 

Ieteicams ar piemēriem demonstrēt situācijas, kurās ir ļoti sarežģīti un darbietilpīgi uzskaitīt visas iespējamās izlases, tāpēc skolēni paši var meklēt likumsakarības, pēc kurām izlašu skaitu var aprēķināt. Konkrētos piemēros tiek apskatītas situācijas, kurās elementu secībai izlasē ir nozīme vai arī elementu secība nav svarīga, piemēram, klases vecākā un viņa vietnieka vēlēšanas klasē un divu dežurantu izraudzīšanās tajā pašā klasē.
Apgūstot kombinatoriku pamatskolā, jēdzienus kombinācijas, variācijas un permutācijas nav jālieto. Tāpat nevajadzētu šajā tematā skolēniem piedāvāt gatavas izlašu skaita aprēķināšanas formulas. Ja skolēni neizprot reizinājuma likumu, ieteicams samazināt elementu skaitu, no kuriem jāveido izlases, vairāk vērības veltīt grafu un citu modeļu (tabulas, domu kartes) veidošanai, lai veicinātu izpratni.