MATEMĀTIKA
8. klase 9. temats Pitagora teorēma

Pitagora teorēma
Ieteikumi skolotājam

 

Temata sākumā skolēniem jānostiprina zināšanas par taisnleņķa trijstūra malu nosaukumiem, izmantojot gan gatavus zīmējumus, gan veidojot savus. Sakarību starp taisnleņķa trijstūru malu garumu kvadrātiem (Pitagora teorēmu) skolēni varētu atklāt pētnieciskā ceļā. Izmantojot zināšanas par figūru laukumiem un laukuma īpašībām, skolēniem patstāvīgi vajadzētu skaidrot Pitagora teorēmas pierādījumu. Pitagora teorēmas lietošanu varētu nostiprināt, vispirms risinot uzdevumus, kuros jāaprēķina hipotenūza, ja dotas abas katetes, tad piedāvājot uzdevumus, kuros dota viena katete un hipotenūza. Tematā ir iespējams iepazīstināt skolēnus ar matemātikas vēsturi, stāstot skolēniem gan par atklājumiem saistībā ar Pitagora teorēmu, gan par tās pielietošanas iespējām.
Skolēnus varētu ieinteresēt, ka pirmā informācija, kas saistās ar šo teorēmu, ir minēta jau ap 2000 g. p.m.ē., ka eksistē ap 370 Pitagora teorēmas pierādījumu un ka šo teorēmu pierādījuši arī tādi slaveni zinātnieki, kā Eiklīds un Leonardo da Vinči. Iespējams, ka Pitagora teorēma ir vienīgā teorēma, kurai ir tik daudz dažādu pierādījumu. Tas liecina par tās nozīmīgumu ģeometrijā. Būtu vēlams aicināt skolēnus meklēt uzziņu literatūrā informāciju par Pitagora skolu un iepazīstināt ar to klasesbiedrus. Lai ietaupītu laiku, skolotājs varētu norādīt arī avotus vai tīmekļa vietnes.