MATEMĀTIKA
9. klase 4. temats Kvadrātfunkcija

Funkcijas y = x2 un y = ax2
Ieteikumi skolotājam

 

Temata apguvi ieteicams sākt ar skolēnu esošo zināšanu aktualizēšanu, piemēram, prāta vētras veidā, nosaucot visus tos jēdzienus, kurus skolēni atceras saistībā ar jēdzienu funkcija, un no tiem veidojot domu karti. Šajā tematā skolēni pirmo reizi iepazīstas ar jaunu līnijas veidu – parabolu. Lai rosinātu skolēnu asociācijas, ieteicams vispirms ar parabolu iepazīties praktiski darbojoties, piemēram, šķeļot no plastilīna izveidotu konusu perpendikulāri tā pamatam (šķēlums nedrīkst iet caur konusa virsotni). Skolēnu asociācijas un interesi var veicināt arī, demonstrējot plašo parabolas izmantojumu arhitektūrā. Lai jaunās zināšanas par kvadrātfunkciju skolēni saistītu ar jau esošajām zināšanām par funkcionālajām sakarībām, vispirms ieteicams pētīt tādas kvadrātfunkcijas, kuru grafikus viegli uzzīmēt, sastādot funkcijas vērtību tabulu, t.i., y = ax2. Zīmējot grafiku ar dažādām parametra a vērtībām, skolēni pētnieciskā ceļā paši var atklāt, kā parametrs a ietekmē kvadrātfunkcijas grafika novietojumu koordinātu plaknē. To ieteicams veikt grupā, jo tad skolēni var sadalīt darbu un īsākā laikā uzzīmēt lielāku skaitu grafiku, kurus izmantot, lai formulētu secinājumus.