Valsts pētījumu programmas "Izglītība" projekts.
Projekta nosaukums latviski: “Stratēģisks ietvars izglītības speciālistu kapacitātes stiprināšanai attīstības risinājumu veidošanai skolā”
Projekta nosaukums angliski: “Operational framework to support capacity building of educational professionals for school improvement solution development in schools and municipalities”
Projekta numurs: VPP-IZM-Izglītība-2024/1-0001
Projekta vadošais partneris: Latvijas Universitāte (LU)
Projekta vadītājs: Ģirts Burgmanis
Zinātniskā grupa:
1.1. vadošais pētnieks / zinātniskais vadītājs Ģirts Burgmanis;
1.2. vadošais pētnieks / galvenais izpildītājs Dace Namsone;
1.3. pētnieks / galvenais izpildītājs Pāvels Pestovs;
1.4. vadošais pētnieks / izpildītājs Liena Hačatrjana;
1.5. pētnieks/izpildītājs Kārlis Greitāns;
1.6. pētnieks / izpildītājs (studējošais) Ildze Čakāne.
Projekta īstenošanas vadošā struktūrvienība LU ir Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs.
Projekta īstenošanas periods: 01.10.2024. - 31.12.2026.
Projekta kopējais finansējums: 500 005,00 EUR.
Projekta mērķis:
Izstrādāt pētījumos un pierādījumos balstītu stratēģisko ietvaru un inovatīvus risinājumus izglītības speciālistu vadības un pārvaldības kapacitātes stiprināšanai attīstības risinājumu veidošanai skolās.
Projekta kopsavilkums:
Pēdējo sešu gadu laikā Latvijas izglītības sistēmā ir notikušas ievērojamas mācību satura reformas, lai veicinātu skolēnu centrētu pieeju. Tomēr, neskatoties uz izglītības kvalitātes atbildības decentralizāciju 2021. gadā, šo reformu ieviešana klasēs ir bijusi lēna un sadrumstalota. Projekts risina aprakstīto problēmu, izstrādājot pierādījumos balstītu operatīvo ietvaru, lai stiprinātu skolotāju, skolu vadītāju un vietējo izglītības iestāžu vadības un pārvaldības (IV&P) kapacitāti veidot risinājumus skolas uzlabošanai. Izmantojot dizaina pētniecības pieeju, projektā tiks izstrādāti septiņi galvenie rezultāti: aprakstošs IV&P ietvars, kompetenču ietvars, datos balstīts instrumentu komplekts IV&P prakšu skolas uzlabošanai profilēšanai, IV&P prakšu profili, konceptuāls modelis IV&P kompetenču attīstīšanai, pielāgotas profesionālās attīstības risinājumi un ieteikumi operatīvā ietvara ieviešanai. Šie rīki atbalstīs uz datiem balstītu lēmumu pieņemšanu, saskaņos izglītības praksi ar nacionālajām reformām un veicinās iekļaujošu izglītību, kas uzlabos skolēnu rezultātus. Projekts ietekmēs visus iesaistītos: skolu vadītājiem un vietējām izglītības iestādēm tas nodrošinās praktiskus rīkus efektīvai un ilgtspējīgai inovāciju ieviešanai; vietējā un starptautiskā zinātniskā kopiena iegūs jaunu izpratni par efektīvām IV&P praksēm, veicinot plašāku diskusiju par izglītības reformu un kapacitātes veidošanu; izglītības politikas veidotāji saņems ieteikumus operatīvā ietvara ieviešanai.
- “Stratēģisks ietvars izglītības speciālistu kapacitātes stiprināšanai attīstības risinājumu veidošanai skolā”
- “Inovatīvi risinājumi kombinētās mācīšanās ieviešanai mācību procesa digitālās transformācijas kontekstā”
- "Individualizēta un personalizēta atbalsta sistēma skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai"
- IT atbalsta sistēmas prototips atgriezeniskās saites sniegšanai skolēnu snieguma uzlabošanai tekstpratības un rēķinpratības apguvei
- "Scientix 4"
- Kompetenču pieeja mācību saturā
- Prātnieku laboratorija
- Inovatīvas pieejas skolotāju kompetenču vērtēšanai personalizētam profesionālās mācīšanās risinājumam
- Kvalitātes vērtēšana kompetenču attīstīšanai mācību procesā
- Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās
- IT atbalsta sistēma mērķtiecīgai kompetenču pārvaldībai