I

A    B    C    D    E    F    G    H    I    K    N    L    M    O    P    R    S    T    V    Z   

Ierobežota augšana Pastāv apstākļi, kuros ir ierobežots dzīvībai nepieciešamo resursu daudzums un apkārtējā vidē izdalās atkritumprodukti. Jaunas populācijas skaits sākumā strauji pieaug (eksponenciālā augšana). Kad populācijas skaits un pieejamo resursu daudzums ir izlīdzinājies, tad iestājas līdzsvara periods. Ja vidē neparādās jauni resursi un saglabājas atkritumprodukti, tad populācija strauji samazinās. Ja vidē ir pieejami nepieciešamie resursi, tad populācijas lielums nemainās (3.1. att. b).


3.1. attēls. Populācijas augšana. a - neierobežota augšana; b - ierobežota augšana.

Ilgspējīga attīstība ir augšupejošas saimniekošanas veids, kas apmierina tagadnes vajadzības, neliedzot iespēju nākamajām paaudzēm apmierināt viņu vajadzības, tas ir: drošas un veselību neapdraudošas vides veidošana; bioloģiskās daudzveidības saglabāšana; atbildīga attieksme pret dabas resursiem; labklājības sabiedrības veidošana (nacionālo, teritoriālo īpatnību saglabāšana).

Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas atrodas īpašā valsts aizsardzībā, lai aizsargātu un saglabātu dabas daudzveidību.

Idioadaptācija - nelielas pārmaiņas, kas veicina pielāgošanos videi, piemēram, zaļā krāsa sienāzim

Instinkti izveidojas sugas attīstības laikā, bet iemācīšanās notiek katra indivīda dzīves laikā. Instinkts ir iedzimts uzvedības stereotips, kas tiek nodots no paaudzes uz paaudzi. Tā pamatā ir atsevišķi uzvedības akti, kas veido sarežģītu refleksu virkni. Vienas sugas īpatņiem instinkti ir līdzīgi. Instinktīvu uzvedību izraisa dažāda veida kairinātāji, un dzīvnieki reaģē tikai uz stingri noteiktu kairinātāju kombināciju, par kuru var kalpot forma, izmērs, smarža, krāsa, kustīgums un citas pazīmes. Instinkti nodrošina organisma sevišķi svarīgu funkciju izpildi neatkarīgi no nejaušībām un vides izmaiņām.

Iemācīšanās ir saistīta ar nosacījuma refleksu veidošanos, un mācoties, pakāpeniski mainās viņu uzvedība. Viens no daudziem apmācības veidiem ir uzvedības stimulēšana. Tā ir pakāpeniska stimula-atbildes saistības pastiprināšana. Dzīvnieki var apgūt dažādus trikus, ja tos pēc katras pareizas darbības apbalvo ar barību vai glāstiem. Treneris rada stimulu un pēc katras pareizas atbildes reakcijas sniedz balvu, rezultātā izveidojas instrumentālais nosacījuma reflekss.

Iegaumēšana. Zināmā inDIVI.duālās attīstības periodā dzīvnieki apgūst noteiktus uzvedības veidus. Pierādīts, ka noteiktas uzvedības reakcija labāk veidojas konkrētā vecumā. Iegaumēšanu veicina dažādi kairinātāji, pīlēni, piemēram, māti iepazīst pēc balss skaņas, bet zoslēni pēc kustībām. Atdarināšana ir tās darbības, kuras dzīvnieki apgūst, atdarinot savus vecākus vai citus sugas pārstāvjus.